Många företagare ser ekonomi och rapporter som ett krångligt och nödvändigt ont. Att ha en korrekt redovisning är främst för att kunna följa lagar och svara upp mot myndigheternas krav, inte för att det är en källa till insikt för mig och mina medarbetare.
Vad händer när alla medarbetare, dvs de som skapar ekonomin och värdena, förstår hur allting hänger ihop? När framåtriktade dialoger kan föras kring hur både resultat och kassaflöde kan förbättras?
Egentligen är det ganska enkelt, ekonomi är ett språk som på ett tämligen osminkat sätt visar effekten av det vi gör. Om siffrorna pekar åt fel håll är det ett resultat av att vi inte gör rätt saker, eller att vi inte gör saker rätt. Alldeles oavsett gäller det att hitta källan, dvs de aktiviteter som skapade de felpekande siffrorna, för det är dem vi kan ändra på. Det gamla talesättet ”Gör om, gör rätt” gäller alltså fortsatt.
Har du någon gång suttit i ett möte där ekonomerna pekar på procent och nyckeltal i Excelformat och märkt hur dina tankar vandrar iväg till annat? Du är troligen inte ensam! Att kommunicera ekonomi på ett sätt som är lätt för alla att följa kräver en pedagogisk ådra och ett nytt tänk.
Ett problem vi ofta stöter på är ”De stora talens förbannelse”. Att inse hur det jag gör på dagarna har någon som helst relevans till bolagets totala ekonomi, är inte helt enkelt. Hur hänger de många försäljningsmiljonerna ihop med min vardag? Resultatet på flera miljoner, är inte det bra? Perspektivförändringen som krävs är att skala ner de stora talen till vad varje medarbetare bidrar med per dag, det vill säga att komma till ”De små talens välsignelse”. Att inse att det resultat varje medarbetare bidrar med handlar om någon tia per timme. Det sätter detaljerna i perspektiv, och det är detaljerna som tillsammans skapar ekonomin.
För att skapa samsyn kring företagets ekonomi och utmaningar behöver ekonomiska begrepp och samband förenklas för alla i organisationen. När alla förstår hur det hänger ihop, får målen och rapporterna liv och det blir tydligt hur var och en bidrar. Att förenkla och komma tillbaka till det sunda förnuftet och logiken som faktiskt råder i ekonomins värld. Vårt sätt att göra den resan är genom att använda färg och form som komplement till siffrorna.
Att en bild säger mer än tusen ord är en gammal sanning. Lyckligtvis är den mänskliga hjärnan utrustad med en otroligt effektiv förmåga att tolka just bilder så varför inte använda den förmågan även för att förstå ekonomi? Detta är en av grundtankarna i det som vi numera kallar ”The Visual Language of Finance®”. Att visualisera och förenkla, engagera och inte teoretisera, att skapa ett lekfullt och glädjefyllt lärande. Och, handen på hjärtat, orden glädje och ekonomi brukar inte användas i samma mening så ofta.
Vi hjälper dig att utveckla dina medarbetare och din verksamhet. När fler får fördjupad kunskap om hur affärer och lönsamhet hänger ihop kommer resultatet att påverkas i rätt riktning.
Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig?
Kontakta oss så berättar vi mer.
Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. De hjälper oss också att analysera användarbeteenden, så att vi ständigt kan förbättra webbplatsen för dig.
Se vår personuppgiftspolicy